VARIASI MALAYSIA

VARIASI MALAYSIA

Monday, 28 October 2013

Kompilasi - Tepung Goreng Rangup


Assalamualaikum semua rakan2 alam maya.. 

Lain padang lain belalang, samalah juga lain orang pasti lain juga cara dan kaedahnya namun hasilnya tetap nampak sama walau tak serupa cara dan rasa.

VM kongsikan semula cara/kaedah/ramuan/bahan2 yang digunakan dalam proses membuat adunan celupan pisang / keledek / keladi / sukun atau ikan dan makanan laut juga yang sewaktu dengannya. 

Gambar dari en google

Juga dari en google

dari en google


Terima kasih daun keladi kepada semua kawan2 yang mengeshare kan resepi dan harap dihalalkan VM sharekan semula buat tatapan kita semua.

So, kita boleh try satu persatu dan jangan lupa kongsikan semula di FB Variasi Malaysia hasil percubaan tersebut dan jangan lupa berikan kredit kepada tuan punya resepi ya. 

Seiring dengan nama blog, maka inilah dia Variasi Ramuan Tepung Goreng Rangup....


1. Kak Limah Comel :
tepung beras,tepung jagung dlm2sb,garam ,air kapur,gula 2 sudu ikut banyak mana tepung,minyak masak 3sudu bancuh dgn air suam panas..,,


2. Zalieda Zaliedana :
Klo sy tpng gandum+tpng beras×baking pwder+marjerin @butter..kdang ltak santan pekat ka klapa prut cikit..


3. Nor Aini :
Kalau xde tepung beras guna tepung gandum pun boleh campur dgn tepung jagung bancuh dng air suam jugak dan agak cair sikit


4. Jovena Lim Kau Chai :
Biasa tepung gandum je buh garam sikit pewarna kuning atau serbuk kunyit.masa minyak dh panas ceduk sikit kedalam bancuhan tepung tadi...cucur akan lebih ranggup dn lembut.


5. Seindah Sakura :
Klu sy wt untk jual.. tepung beras,air,air kapur,telur itik,pewarna kuning,serbuk kunyit,sudu kecil garam..


6. Sri Muliana : 
baru je pagi tadi goreng pisang..,,ana guna 3 campuran tepung,tepung beras,tepung gandum,tepung jagung,,lebih kurang sama banyak,,sedikit garam dan sedikit gula...


7. Zurina Abd Rahim :
Wah....mcm2 cara. ..boleh cuba....kalau saya yang berapa pandai guna...tepung gandum. ...tepung beras garam dan sedikit kunyit


8. Ady Greatsword :
Tepung Pisang Goreng Rangup ....Tepung goreng pisang rangup...
Ady Greatsword's photo.




9. Elani Ab Kadir :
Klu kt Kelantan..resipinya agak berbeza ckit.tp ikut tmpt jgk.dlm adunan campurkn ckit telor n kelapa parut.yg lain tepung beras air serbuk kunyit n ckit kapur mkn...tp prnh gsk knie jumpa resipi yg agak unik.masukkn bbrp ketulan ais ke dlm adunan tepung sblom mggoreng.akn menjadikn tepung gorengan lbh rangup...


10. Hanita Hamid :
Kalau saya..tepung beras + sedikit garam+sedikit serbuk kunyit+secubit gula...dibancuh dngan sedikit air kapur...jngan terlalu pekat...agak cair sikit adunan..baru rangup


11. Norzana Sulong :
Kalau saya buat ikan celup tepung...tepung beras, telur (telur itik lagi cantik keraknya), serbuk kunyit, air kapur,air dan sedikit garam..sama juga bancuhan untuk pisang dan ubi keledek..cuma ikan dikelar dan disapu garam sedikit..... telur tu dipukul2 dulu sikit..baru keraknya cantik dan rangup...
Norzana Sulong's photo.





12. Zanariah Ngah Jusoh :
Hahahaha...menarik n buat saya tertarik nak kongsi....slama ni kalau buat ni cuma letak tepung beras air kapur sket garam n serbuk kunyit....itu sahaja.tp baru2 ni terpandang org grg jual pisang goreng.serdak dia mmg cantik.sdikit mcm hampas kelapa tu.ya x kwn2.??? Kalau ya jwb betul n angkat tgan tanda stuju.kikikii..kwn2 smua mesti tertanya2kan mcmana bleh dpt serdak (khappohh) org ganu panggil gitu.bahannya adalah ais batu (ketul).sisa2 dr ais yg dia kisar nak buat ABC tu campak dlm adunan tepung tu.lg satu klau nak buat jejemput @ cekodok ke pun sama.letak ais.mmg sure lembut smpai ke ptg .....


13. Laskar Pelangi :
Saya buat mcm yg mak ajar tpg gandum tpg beras nisbah 1:2 mksdnya tpg gndum lbh sedikit pastu nk rangup lg cmpur je sikit tpg goreng adabi..masuk garam sikit..pisang plak jgn terlalu masak..


14. Mufidah Abdul Hadi Alyunusi :
Cara sy simple jer..maaf tak ingat sumber resipi.. 1 cawan tepung gandum + 1 cawan air sejuk dr peti ais (biasanya sy kurangkan skit sukatan air) + 1 sudu makan butter/marjerin + sedikit gula dan garam..semua tu blend jer dlm blender..pisang atau lain2 tu kena pastikan tak basah.. Banyak resipi yg sy cuba, akhirnya jatuh cinta dengan resipi ni 


15. Kak Emma :
Saya guna 2cawan tepung beras 1cawan tepung gamdum air kapur garam 2sudu besar gula 3 sudu besar cuka.


16. Sal Shari :
kak guna nisbah 1:1 tpg gandum n tpg naik sendiri, garam, kunyit air,bijan tuk pisang kalau ubi keledek boh jintan puth (biji). Bancuh cair sikit nanti lelehan tu jadi serdaknya.


5 comments:

  1. salam
    bestlah ni mcm2 cara ada...blh di cuba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wksalam.. terima kasih.. kita sama2 cuba satu persatu.. :)

      Delete
  2. Salam.. Nk tanya, kalo nk tepung dia jd cam tepung adabi tu mana satu resepi dia ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow,bestnya.mcm2 cara leh cuba😉

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete